Ommfroag: Dee Kluft tweschen Plautdietsche en Hochdietsche
1. Sennt See uck dee Meeninj en waut hoole See doavon, daut dee hiesje en dee plautdietsche Mennonite meist nuscht nich metteenaunda to doone habe?
Leida ess daut soo en daut ess seeha schod. Jrind doafea jefft daut seeha vele, en disse Tranninj haft nich escht jistre aunjefonge. Daut ess nich bloos een Proobleem vonne russlauntdietsche Menniste. Aul gaunz aum Aunfank trannde sich dee eschte Deepa en jrinde eare ejne tjliene Jemeendes. Enn vele Lenda habe Mennonite veschiedne Identiteete. Wie motte bloos aun Nod- oda Siedamerika dentje. En dee russlauntdietsche Menniste habe sich enn meeha aus tiehn veschiedne Gruppe oppjedeelt en betjampfe sich jeajensiedich. Enne Reajel licht daut doaraun, daut see tweschen Gloowe en Gloowensutdretj unjascheedlich uadeele. Soo woat dee jelewde Kultua schwind tom Gloowensennhoolt. En tratjt eena dann enn een aundret Launt, dann schient eenem dee niea Gloowensennhoolt leicht soo, aus habe dee hiesje Mennonite dem woahren mennischen Gloowe verrode. Doaderch entsteiht Jesatzlichtjeit, ver aulem bie vele Russlauntdietsche enn Dietschlaunt. Aundre sate sich vin disse Jesatzlichtjeit auf en praktiziere dann maunchmol radikalen Liberalismus, dee meist ewahaupt tjeene Norme tjannt. Doarunje liede nich weinje vonne hiesje Mennonite.
2. Waut sent dee (historische) Jrind doafea, daut dee beid Gruppe sich uteneen jelewt habe?
Doa ess ver aulem eene Theologie, dee Kultua en Jesallschauft aus fientliche und gottvelotne Welt sitt. En von disse mott maun, soo steiht daut em 1. Johannesbreef, wajchranne. Een soo primitiva Dualismus feht to dee Flucht ute Welt, tom beriehmden mennischen Nonkonformismus en doamet uck doatoo, daut eena sich emma wada nie von dee „weltliche Oat“ tranne mott. Jiede jesallschauftliche Aunpaussinj ess vedajchtich, wiels see eenem vom „woahren Mennonitentum“ trannt.
3. Woont sent dee bekaunde Stereotype von dee watjselsiedich aundre Lewensform?
Enne Reajel sent daut ver aulem Kultuaforme, dee Tjleeda, daut jesallschauftliche Lewe, Polititj, Konst esw.
4. Sull wie disse Paralleliteet ewawinde oda sulle aula enn eahrem Biotoop wiedableje (oda vedreje?), ohne daut sich eena omm dem aundren tjemmat?
Maun mott dee ewawinde, wann maun oppe Dua ewalewe well. Eene mennische Parallelwelt woat eeha oda lota eahre Tjinja veliere en missionarisch haft see soo we soo tjeene Derchschlagskrauft. Etj dentj, bloos soolang aus Menniste soone groote Familjes habe, woat ditt Probleem, dee „furor mennoniticus“, soo aus daut dee Historika vonne Mennonite enn Russlaunt, P.M. Friesen, eenmal nannd, bestohne.
5. Habe See perseenlich eeha goode ooda schlajchte Erfoahrinje jemoakt?
Oba jo. Wann etj doarewa rede wull, kunn etj een gaunzet Bok schriewe.
Johannes Reimer es Professor fe Missiologie aune Universität von Südafrika en Dozent fe Missiologie aune Theologische Hochschule Ewersbach.